INTELEGE, COMUNICA, DESCOPERA!
Interviu Irina Mihaela Vasilescu: „Dacă descoperi “microbul” meseriei de dascăl și al predării, e greu să mai renunți la această profesie.”
Vocație, misiune, dăruire și răbdare sunt cuvintele care se regăsesc în discursul profesorilor Centrului de limbi străine Eurolenguas pentru a-și descrie meseria. Au în spate ani și chiar zeci de ani de experiență atât în sistemul public de învățământ, cât și în cel privat. Într-o perioadă în care statutul meseriei de profesor este când elogiat, când hulit, șase profesori de limbi străine susțin la unison că pentru a face această meserie “ca la carte” e nevoie de pasiune. Vă propunem să citiți, în perioada iulie - august 2014, interviurile cu profesorii colaboratori ai centrului nostru, realizate în cadrul unui demers de susținere a meseriei de profesor.

Irina Vasilescu este profesor de limba engleză și spaniolă, directorul Centrului de Limbi Străine Eurolenguas și mai ales o mare iubitoare a limbii și culturii spaniole. Ce înseamnă meseria de profesor pentru ea, aflați din interviul următor.

Când ați realizat că vreți să îmbrățișați cariera de profesor?

Probabil la nivel subconștient a fost modelul matern, mama este profesor universitar; nu am crezut pe durata anilor de facultate că voi face lucrul acesta nici măcar un moment. Am descoperit vocația de profesor imediat ce am terminat Facultatea de Litere și m-am titularizat  pe un post de cultură și civilizație spaniolă la Palatul Copiilor. Din prima zi de clasă, mi-am dat seama cât de mult îmi place și mi-am descoperit vocația de profesor.

În cadrul Centrului de Limbi Străine Eurolenguas nu lucrați doar cu copii, ci și cu adulți. E același lucru? Sunt diferite trăirile și tehnicile de predare?


Categoric sunt diferite și trăirile și tehnicile. Sunt la fel de frumoase, în schimb. Copiii au o altfel de energie, se deschid foarte ușor și învață mai repede pentru că se joacă, chiar și în timpul orei, iar unul dintre elementele fundamentale pentru mine, mai ales la cursurile pentru copii, este jocul. Când au un cadru plăcut și au ocazia să se joace, copiii învață extraordinar de ușor și de repede. Tocmai de aceea fac lucrul acesta și cu adulții și îi ajut poate să descopere copilul din ei. Ne jucăm la curs responsabil, învățăm foarte multe în timpul activităților propuse. Focusul meu, este, în special, pe un tip de predare - învățare personalizat: încerc să identific necesitățile fiecărui cursant, ale fiecărei persoane și să răspund cât mai bine nevoilor personale ale fiecăruia.

Ce satisfacții profesionale vă aduce cariera de profesor?

Satisfacțiile sunt foarte mari. Poate dintre cele mai mari sunt să constat evoluția copiilor, tinerilor pentru care am fost profesor de limba spaniolă și care,  datorită cursurilor la care au participat cu mine ca profesor, au ales aceasta carieră, au făcut studii de filologie și sunt acum în foarte multe părți din lume, lucrează la rândul lor ca profesori, ca traducători, ca interpreți și îmi trimit, dupa 5, 10 ani, mesaje de recunoștintă și mulțumire pentru că le-am fost profesor și pentru că au învățat de la mine niște lucruri pe care și acum le aplică. Aceasta este satisfacția pe care orice dascăl o are și care te duce mai departe. În al doilea rând sunt satisfacțiile imediate, pentru că reacțiile persoanelor care participă la cursuri, în cazul celor pe care le țin eu personal, sunt foarte bune, și atunci, practic, te încarci cu energia sălii și cu energia fiecărui cursant în parte.

Dacă limba spaniolă ar fi o culoare, ce culoare ar fi?

Eu identific foarte mult Spania cu culoarea roșie - nu întâmplător e și în steagul național -  însă limba spaniolă, pentru că e atât de aproape de sufletul meu, aș spune că are și culorile mării. M-aș duce undeva spre verde-turcoaz, albastru.

Cum faci un cursant să se îndragostească de limba spaniolă, sau în general e deja îndrăgostit și vine să o învețe?


E foarte frumos procesul și de fiecare dată îl trăiesc cu același entuziasm. Oamenii vin cu dragostea pentru spaniolă, dar există și partea din ora care mie îmi place cel mai mult, cea în care insuflu pasiunea pe care eu o am pentru Spania, pentru limba și cultura spaniolă și, practic, transmit entuziasmul meu. N-am dat greș niciodată, probabil că e atât de profund și atât de bine exteriorizat și transmis încât de la mine pleacă și își găsește locul la fiecare dintre cursanți. Am avut o situație foarte nostimă în care, povestind despre Spania, despre experiențele mele acolo, despre obiceiuri, despre cultură, oamenii care mă ascultau au crezut că sunt agent de turism. Evident, la final au zis toți că vor să meargă în Spania.

Revenind la Centrul Eurolenguas, care ar fi avantajele învățării unei limbi străine într-un centru specializat?

Un centru de limbi străine, așa cum este centrul Eurolenguas, oferă în primul rând siguranță: siguranța prezenței profesorului la ora fixată de curs, siguranța materialelor de calitate, siguranța faptului că există o responsabilitate a profesorului și un sistem de monitorizare și control al progresului cursantului, care asigură până la urma succesul, pentru că asta ne dorim de fapt când parcurgem un curs de limbă străină. Ne dorim rezultate și învățarea cât mai eficientă a limbii respective. Sunt foarte multe aspecte care recomandă, tuturor celor care doresc să vorbească o limba straină, apelarea la un centru de limbi străine specializat: profesorii sunt selectați foarte atent, iar în cazul în care profesorul nu are posibilitatea să ajunga la curs într-o zi, imediat găsim o soluție, durata cursului, frecvența și orarul se respectă. Avem grijă ca fiecare aspect să fie foarte bine organizat și monitorizat.

Sunt și cursanți care “vânează” diplome. Pentru cine este relevantă o diploma în cadrul procesului de învățare a unei limbi străine?

Diplomele sunt necesare pentru cei care au nevoie să-și cunoască foarte clar nivelul de cunoștințe. Noi recomandăm examenele oficiale de limbi străine, pentru că acelea sunt cele mai convingătoare și cele mai puternice dovezi ale nivelului oficial de cunoaștere a unei limbi străine. Ele sunt folosite atunci când studenții pleacă cu burse de studiu, de persoane care își caută un loc de muncă în Romania sau în străinătate și nu în ultimul rând sunt folosite și de elevii de liceu, pentru că-i ajută pentru examenul de bacalaureat. Examenul de limba engleză la bacalaureat se echivalează cu un examen Cambridge și același lucru se întâmplă și cu alte examene oficiale pentru spaniolă, franceză, germană etc.

Este recomandat să înveți o limbă străină la un centru specializat și să mergi să dai examenul la instituțiile acreditate, având în vedere că nu toate au această certificare?

Se selectează foarte bine persoanele care au nevoie de limba straină concret și chiar vor să învețe și persoanele care au nevoie doar de o hârtie. O hârtie oricum nu are valoare, în contextul în care tot examenele oficiale sunt cele care fac dovada cea mai clară a cunoștințelor de limbă străină. Persoanele care chiar au nevoie de certificate și diplome ar trebui să opteze pentru examenele oficiale, iar în cadrul acestor examene este imposibil să obții certificatul fără să cunoști limba la modul real. O hârtie emisă de orice instituție, fără o bază foarte solidă și cunoștințe reale de limbă straină, e doar o pană purtată de vânt.

Dacă v-ar întreba un tânăr de ce să urmeze cariera de profesor, ce i-ați răspunde?

E o meserie absolut minunată și e înnobilată tocmai de satisfacțiile pe care profesorul le are. Cred că nu toată lumea este făcută să fie dascăl și cred că dacă nu-ți descoperi vocația de dascăl, e bine să îi lași pe alții să practice această meserie. Recomandarea cea mai bună este să te cunoști pe tine și să descoperi ce-ți place cu adevărat să faci. Dacă descoperi “microbul” meseriei de dascăl și al predării, e greu să mai renunți la această profesie.

Misiune
Centrul de limbi străine Eurolenguas își propune să devină un reper cultural pentru publicul ieșean prin cursurile de limbi străine de calitate, profesionalismul și competența cu c ...
>> afla mai multe
Valori
Orientare spre rezultate, profesionalism, inovație  ...
>> afla mai multe